Bedrijfsafval inzamelen en afvoeren? Onze tips!

 Bedrijfsafval inzamelen en afvoeren? Onze tips!

Het afval wat je als organisatie of bedrijf produceert noemt men ook wel doorgaans bedrijfsafval. Voor het afvoeren en inzamelen van bedrijfsafval moet een werkgever zich aan een aantal regels en wetten houden. Hier lees je wat precies de regelgeving is rondom het verwerken van bedrijfsafval en wat het allemaal precies inhoudt.

Wat houdt bedrijfsafval precies in?

De naam zegt het al een beetje, maar bedrijfsafval is het afval dat binnen een organisatie of bedrijf wordt geproduceerd. Dit afval geldt voor alle stromen van afval. Een werkgever is zelf verantwoordelijk om bedrijfsafval af te voeren, in te zamelen en te scheiden. Tegenwoordig is het voor bedrijven verplicht om afval gedeeltelijk gescheiden aan te bieden. Bij afval wat gescheiden moet worden kun je denken aan textiel, metalen, kunststof, karton en papier, hout, glas, gft en groen, gevaarlijke en chemisch afval en elektronische apparaten. Dit soort verplichtingen gelden voor iedere ondernemer. Dus ook als je een ZZP’er bent of een ondernemer bent met een kantoor in je eigen huis. Dit valt onder MKB afval. Ben je een hele kleine ondernemer dan kun je gedeeltelijk worden vrijgesteld van het scheiden van sommige afvalsoorten. Neem contact op met je plaatselijke gemeente om te weten hoe en wat. De gemeente bepaalt namelijk wat je als kleine ondernemer niet hoeft te scheiden.

Hoe het regelen van afvalinzameling

Je betaalt als ondernemer zelf de kosten van het inzamelen van bedrijfsafval. Voor de inzameling sluit je een inzameling contract af met een particuliere afvalinzamelaar of je gemeente. Een particuliere afvalinzamelaar haalt vrijwel iedere afvalsoort bij je op. De kosten in dit geval worden bepaald door de verwerkingskosten, het vervoer van het afval en de kosten van een container huren. De verwerkingskosten variëren per afvalsoort. Wil je kosten besparen dan kan dat. Kies bijvoorbeeld voor een goedkope container op Bedrijfsafval.nl of sluit een contract af met andere ondernemers om het afval gezamenlijk in één keer op te halen op te laten halen. Komt je bedrijfsafval overeen met huishoudelijk afval dan kun je het afval laten ophalen door de gemeente. De gemeente rekent een reinigingsrecht of contractkosten. Deze kosten bestaan uit een gemeente afhankelijk bedrag en betaal je maandelijks aan de gemeente voor het verwerken en ophalen van je bedrijfsafval.

Gerelateerde artikelen

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *